עיצוב לוגו - רקע כללי וטיפים

חשיבותו של עיצוב לוגו

הלוגו הינו הסמל המסחרי הרשמי של העסק או האתר ולמעשה סימן ההיכר הויזואלי המרכזי ובעל חשיבות רבה בכל המיתוג והנראות של העסק (אתר). הלוגו יופיע בכל מקום בו מיוצגת החברה (כרטיס ביקור, נייר מכתבים, אתר וכו').

השלב הראשון בתהליך בניית אתר אינטרנט הוא הבנת העסק והאפיון של צרכי העסק. לאחר שהאפיון מוכן אפשר לגשת לחלק של עיצוב האתר והשלב הראשון בעיצוב שהוא מאוד מעניין ומהותי הוא עיצוב הלוגו של האתר. חלק מהמסקנות של האפיון יסייעו מאוד לאופי העיצובי של הלוגו.

הסיבה שתהליך עיצוב הלוגו הינו מעניין, היא שמצד אחד יש צורך להבין את הצרכים של העסק ומצד שני יש כאן המון מקום ל"פרשנות יצירתית". ואם זה מצליח זה פשוט מייצר חוויה שלמה וכיפית, כי נעים לראות לוגו מיוחד ויפה שפוגע במטרה.

עיצוב לוגו הוא כאמור השלב הראשון בעיצוב של אתר, הוא יכול להיות חלק מתהליך מיתוג רחב של אתר/חברה כחלק משלב האסטרטגיה או בצורה ממוקדת רק של הלוגו במידת הצורך.

בין אם כתהליך או עיצוב הלוגו בלבד, הדבר יצריך הכנה ומחקר מצד הלקוח עצמו או מצד מי שהוא בחר לעיצובו. העיצוב יכול להתבצע במספר רמות (גורמים): חברת עיצוב/מיתוג גדולה, סטודיו קטן או מעצב/ת גרפית עצמאי. הדרך הכי טובה כדי לקבל מכל אחד מהם את התוצאה הרצוייה היא לספק להם את המידע המדוייק כדי שהלוגו יהיה מותאם לצרכים ולמסר של האתר.

 

מספר שאלות שחשוב לענות עליהן לפני עיצוב לוגו

לפני שנבחן איך למצוא את המעצב/ת גרפי הנכונים, כדאי להתחיל בלרכז את המידע הנחוץ אודות האתר ולשם כך הנה מספר שאלות שמתן תשובות עליהן יספק למעצב/ת את רוב המידע הנחוץ.

 

מידע כללי אודות האתר:

במה האתר/החברה עוסק/ת?

האם זהו אתר חדש או אתר קיים ורוצים לבצע מתיחת פנים לעיצוב

מה מציע האתר ומה היתרונות שלו בכך?

מי קהל היעד?

מה הבעיה שאתר פותר לקהל היעד?

במה קהל היעד שלך מתעניין?

איך האתר מסייע ללקוחות?

מה אופי האתר (אישיות)?

 

שאלות לגבי האתר/החברה:

כמה אנשים עובדים בחברה?

כמה שנים החברה קיימת?

מה הערכים של האתר/החברה?

 

שאלות עיצוביות:

האם יש צבע/ים שמאפיין/מתאים/אהוב עליכם?

האם יש לוגו שראיתם שאהבתם

האם יש אתר שראיתם או אהבתם באופן כללי?

מה האווירה שהאתר רוצה ליצור: שובב / טכנולוגי / נקי / מודרני / עתיק / עדכני / אמנותי / יוקרתי / ילדותי / מרהיב

 

מתחרים:

מי המתחרים שלך?

תוכל/י להציג דוגמאות למתחרים?

במידה ויש להם אתר – למי יש אתר/לוגו טוב ולמה?

 

האם יש לך עוד משהו לספר על האתר?

סביר להניח שכל מעצב שיראה את התשובות לשאלות אילו ישמח וחלקם ירצו לשאול עוד מספר שאלות הבהרה.

 

איך למצוא את המעצב/ת המתאים לעיצוב הלוגו?

שלוש שאלות לענות עליהן לפני בחירת מעצב/ת:

  1. האם אתם הולכים לתהליך מלא של עיצוב מותג או אתר או רק עיצוב של לוגו?
  2. האם אתם מעדיפים חברה לעיצוב או פרילנסר?
  3. מה התקציב שלכם?

אם אתם הולכים לתהליך אז כדאי לבחור בחברת עיצוב או מעצב שיכול לתת מענה לעיצוב כלל החומרים  (לוגו, אתר…) וכן את הצרכים המשלימים, כמו כרטיסי ביקור, חתימה דיגיטלית וניירת, באנרים וכו.

לגבי האם חברה או פרילנסר, כאן חשוב לציין שיש מספר הבדלים. חברה יכולה לתת מענה רחב למספר צרכים וכן יציבות, כלומר, אתם לא תלויים במעצב אחד ובלו"ז שלו. תוכלו לקבל מענה קבוע ולאורך זמן ולמגוון צרכים וכן לקשרים עסקיים שלהם לשירותים משלימים, כמו פיתוח האתר, קופירייטינג וכו'. מצד שני המחיר של חברה יהיה לרוב יקר יותר מכיוון שחברה מחזיקה אופרציה שלמה שלרוב כוללת: משרד, עובדים וכו'.

לגבי פרילנסר – יש משהו מאוד מעניין לדעתי בלמצוא מעצב שהעבודות שלו מתאימות במדוייק לטעם שלך. האתגר בלעבוד ישירות מול פרילנסר הוא ההפך מלעבוד עם חברה: תלות בלוח זמנים שלה/ו, יציבות המעצב במקצוע והמוגבלות של יכולת לתת מענה רחב. מצד שני המחיר לרוב יהיה זול יותר מכיוון שאין לפרילנסר צורך להחזיק אופרציה (משרד, עובדים…).

 

איך מוצאים מעצב/ת לעיצוב לוגו?

יש מספר דרכים לאיתור מעצב ולדעתי הדבר הכי חשוב זה האפשרות לראות תיק עבודות כדי לראות שמתחברים לסגנון העיצוב וגם לאופי.

הנה מספר מקומות לחפש בהם:

דרך קשרים (פה לאוזן) – לשאול מכרים להמלצות

חיפוש בגוגל – "עיצוב לוגו", "מעצבי לוגו" "מיתוג העסק"

דרך אתרי פרילנסרים – FIVERR, XPLACE, UPWORK ועוד רבים (אני אישית מעדיף את פייבר, כי הכי קל לחפש שם ולראות תיק עבודות

דרך אתר Behance – שם יש בעיקר תיקי עבודות ולא כל המעצבים בהכרחים עצמאיים או פנויים לעבודה. לדעתי זה אחד המקומות הטובים לקבל בהם רעיונות באופן כללי לעיצוב. בסינון העבודות לפלטר את ישראל.

עיצוב לוגו - פילטר BEHANCE

דרך מיוחדת ויצירתית יכולה להיות אתרים לביצוע פרויקטים – הכוונה שמציגים דרישות כלליות לעיצוב ואז מספר רב של מעצבים מציעים קונספטים מתאימים ובוחרים בזה שהכי אהבתם. מתאים בעיקר ללוגואים שהם לא בעלי אוריינטציה עברית. לדוגמא: 99designs.com. בחירה בדרך הזו דורשת חשיבה קצת אחרת מהרגיל ומצד שני תוכלו לקבל עשרות אם לא מאות מועמדים וקונספטים לבחור מהם. אחרי הבחירה המעצב יחדד את העיצוב במידת הצורך.

 

יש מספר דברים חשובים שכדאי לשאול ולבקש בתהליך איתור מעצב גרפי או חברת עיצוב:

תיק עבודות – עדיף עדכני – כדי לראות רצף (הכוונה שהמעצב באמת פעיל) ו-ותק בתחום

זמינות לפרוייקט ובאופן כללי לעבודה באופן שוטף (חשוב)

המלצות – תמיד כדאי לדבר עם לקוח או שניים מהעבר

באופן כללי – להרגיש שיש חיבור אנושי טוב

 

עלויות עיצוב לוגו:

טווח המחירים לעיצוב לוגו הוא רחב בצורה מדהימה והוא תלוי ב:

נסיון

מקצועיות

מקצוענות

יצירתיות

ניתן היום לשלם על לוגו החל מ 50 ש"ח ועד יותר מ 10,000 ש"ח. זה פער עצום. פרילנסרים בעלי נסיון מועט נמצאים בסקלה התחתונה וחברות עיצוב מובילות נמצאות בראש הסקלה.

 

טווחי מחירים לעיצוב לוגו: 

50-200 ש"ח: מעצבים מארצות עולם שלישי כמו הודו, פיליפינים, בנגלדש וכו. מדובר על "ירייה באפלה" ומצד שני יכול להיות שהם יפגעו בול.

200-1500 ש"ח: מעצבים לא ישראלים ומעט ישראלים, בעיקר דרך אתרי פרילנסרים. אם מדובר בלוגו עם אוריינטציה ישראלית/עברית אז מעצבים בעלי מעט נסיון. לעומת זאת ניתן למצוא מנסיוני מעצבים שהם בית חרושת ללוגואים שעושים עבודה מעולה בפייבר בעלות של 700-1000 ש"ח.

1500-3500 ש"ח: כאן מדובר יותר על טווח מחירים של רוב המעצבים הפרילנסרים הישראליים. כאן קובע, הנסיון, הותק והיצירתיות

3500 – והלאה: פרילנסרים עתירי ניסיון וחברות עיצוב גדולות ומנוסות. לרוב שפונים לטווח המחירים הזה, אז סביר להניח שיוצאים למהלך יותר רחב מאשר עיצוב לוגו.

 

דברים חשובים בתקשורת עם מעצבים:

הדבר הראשון שחשוב לי לציין מהרגע שבוחרים מעצב וזה: "לסמוך, לסמוך ולסמוך" – אחרי שבוחרים מעצב/ת או חברת עיצוב חשוב לתת להם לעשות את העבודה שלהם כי די ברור שהיכולת שלהם ליצור לוגו מקצועי ונכון גבוהה ממישהו שלא עובק בעיצוב.

מעצבים אוהבים לעצב, אז המטרה היא למצוא מעצב שמתחברים אליו, להעביר לו את המידע בצורה מקצועית ואז לתת לו/לה לעבוד. זה לא תמיד מצליח אבל אם מכוונים יותר מדי אז לרוב יהיה כשל בתהליך העיצוב. מעצבים הם "אומנים" וצריך לתת להם כנפיים.

 

אשמח לשמוע כל דעה לגבי המאמר על מנת ולהרחיבו או לתקנו במידת הצורך!