אפיון אתר אינטרנט לפני בנייה

תהליך בניית אתר אינטרנט הוא מורכב וכולל מספר שלבים הדורשים הבנה ברורה של התהליך והבנת המטרה עוד בתחילת הדרך.
המטרה של מאמר זה היא להציג את תהליך האפיון שאני עושה בתחילת פרויקט על מנת לבנות אתר מדוייק שיצליח להשיג את המטרות שאליהן הוא מיועד.
תהליך אפיון אתר אינטרנט מקצועי לפני בניית האתר הינו תהליך הנועד לענות על כל (או רוב) השאלות בנוגע לאתר כבר בתחילת הפרוייקט.

איך מתחיל תהליך אפיון אתר אינטרנט?

 

הכרות

הכרות עם הלקוח היא הדבר הראשון שצריך להתבצע – לכל אחד יש סיפור אישי שהביא אותה או אותו לכאן. אותו סיפור גרם לה או לו לפתוח חברה, יוזמה או עסק. לדעתי, המטרה היא לעבוד עם מישהו נחמד, אמין ומקצועי ולכן הכרות היא חלק חשוב בתהליך – בואו נקרא לזה דייט עסקי.
לכן, נתחיל בהכרות – טלפונית, בזום או ממש בפגישה כמו פעם 🙂
משם נמשיך לדבר על האתר שאת/אתה רוצה – מה המטרות של העסק/האתר, מי קהל היעד, מה השימושים שלו ועוד.

 

מסמך אפיון

אחרי שסיימנו להכיר אישית ועסקית, נעבור לשלב הבא. כתיבת מסמך אפיון של האתר.
אפיון אתר אינטרנט יכלול את הדברים הנ"ל:
אפיון והבנת השוק – לכל שוק יש מאפיינים, צרכים ושפה משלו
מחקר לגבי המתחרים, מי הם? מה הם עושים?איך האתרים שלהם נבנו, התהליכים בכל אתר,מבנה האתרים של המתחרים וכלל העמודים והשימושיות שלהם.
שימושיות האתר באופן כללי ובמכשירי במובייל
שלב האפיון חשוב מאוד לקביעת מסגרת העבודה ועלויות. כיוון שהוא מאפשר להעריך באופן מהימן, כבר בשלב מוקדם את היתכנות היישום, את היקף הפרויקט ומורכבותו.

 

מטרות האפיון

להבין באופן ברור איך לתכנן את האתר בצורה ברורה ומסודרת כדי שהאתר יצליח לעמוד במטרות שלו – אם זה השגת לידים, יצירת מכירות של מוצרים או פשוט להציג את העסק (לידים).
לבחון לעומק את הסביבה העסקית של העסק ביחס למתחריו ומה הצרכים שהאתר צריך למלא בשביל הלקוחות שלו.
להבין את האופי העיצובי והשפה בו האתר צריך לדבר
אפיון צרכים טכני – אילו תכנים צריכים להיות באתר, אילו עמודים, האם האתר צריך טפסים מיוחדים או הרשמה לניוזלטר ועוד
להבין את הצרכים הטכנולוגיים של האתר: איך יהיה הכי כדאי לפתח אותו, על מנת שללקוח יהיה קל לתפעלו ולמשתמשים ברור איך להשתמש בו.
מסמך האפיון יהווה את הבסיס להמשך בניית האתר. הוא ישמש את מעצב/ת האתר בתהליך העיצוב, התאמת הצבעים והמסרים. בנוסף הוא יסייע ויחדד את המסרים בכתיבת התוכן באתר.